Agar art
Doelpubliek:
Vanaf 3de middelbaar uit een wetenschappelijke richting
Doel:
Kunst en wetenschap, 2 domeinen die meer en meer samensmelten. Zo kan je tekeningen maken met bacteriën. Eerst ga je een canvas maken om op te tekenen, een voedingsbodem om de bacteriën op te groeien. Vervolgens kan je gekleurde bacteriën enten op de voedingsbodem. Zo kan een mooie tekening groeien!
Aangeleerde technieken:
In deze workshop leren uw leerlingen hoe je een voedingsbodem maakt om bacteriën op te groeien. Ze leren ook om bacteriën op een correcte manier te enten. Hun creativiteit kunnen ze kwijt door een leuke tekening te maken op de plaat.
Let’s swab
Doelpubliek:
Vanaf 3de middelbaar uit een wetenschappelijke richting
Doel:
Altijd al willen weten wat het vuilste plekje is in school? In deze workshop gaan we dit onderzoeken. Je zal eerst een voedingsbodem maken om de bacteriële stalen op te groeien. Dan kan je op onderzoek uit en neem je stalen in school. Die stalen worden dan op een correcte manier geënt. Na enkele dagen kan je het resultaat zien. Spannend!
Aangeleerde technieken:
In deze workshop leren uw leerlingen hoe je een voedingsbodem maakt om bacteriën op te groeien. Ze leren ook om te swabben en de bacteriën op een correcte manier te enten.
CSI: Wie is de moordenaar?
Doelpubliek:
Leerlingen 5de en 6de middelbaar uit een wetenschappelijke richting
Doel:
Op een plaats delict is een staal DNA gevonden van de dader. Vier verdachte personen werden opgepakt, maar wijzen met de vinger naar elkaar. Het is aan jou om door DNAanalyse uit te zoeken wie de werkelijke dader is. Concreet zal je in het Open BioLab het DNA van de vier verdachten vermenigvuldigen met Polymerase kettingreactie (PCR), waarna het DNA wordt gescheiden op basis van grootte (gel-electroforese). Je zal het DNA bandje
live zien migreren door de gel. Aan de hand van een referentiestaal kan je dan zelf bepalen wie de eigenlijke dader is!
Aangeleerde technieken:
In deze workshop zullen uw leerlingen DNA analyseren. Ze maken hierbij kennis met de techniek van PCR en de visualisatie van de PCR producten door gelelectroforese.
CSI: onschuldig poeder of drug?
Doelpubliek:
Vanaf 3de middelbaar uit een wetenschappelijke richting
Doel:
Bij een verdachte van een misdaad wordt een zakje met poeder teruggevonden. Gaat het om drugs en zo ja, wat is de zuiverheid ervan? Dit wordt onderzocht in het forensisch labo.
Illegale drugs worden zelden zuiver verkocht. Ze worden verdund met stoffen als inositol, suikers (o.a. zetmeel, glucose,?…), cafeïne en quinine. Een snelle manier om een drug op te sporen is dunnelaagchromatografie (TLC).
Aangeleerde technieken:
In deze workshop achterhalen uw leerlingen de samenstelling van een poeder. De stoffen worden gescheiden met TLC. Ze voeren ook bijkomende tests uit (kleurreacties, UV-Visspectroscopie, …) die de samenstelling vervolledigen of bevestigen. Als de tijd het toelaat, wordt de samenstelling van de drug ook kwantitatief achterhaald.
Workshop op maat
Doelpubliek: vanaf tweede graad
Samen bekijken we welke doelstellingen en of noden jullie hebben.
We kunnen studenten onze infrastructuur, toestellen en begeleiding bieden.
Samen met één van onze lesgevers zoeken we samen naar een workshop op maat.
Die workshop kan zowel door docenten alsook nog extra door studenten ondersteund worden.
Je kan deze workshops ook betalen met wetenschapscheques van Innoviris.