Eten doe je met je ogen, neus en tong. Consumenten zijn kritisch over smaak, geur en visuele aspecten van voedingsmiddelen. Voor een nieuw voedselproduct op de markt komt, wordt het onderworpen aan een organoleptische analyse.
Via het lessenpakket ‘Ben jij een SMAAK-maker?’ bieden wij leerlingen uit het secundair onderwijs de kans om hun smaakpallet in kaart te brengen. Is hun smaaksensatie veelzijdig en accuraat genoeg om te zetelen in het smaakpanel voor de nieuwste limonade, yoghurt of vlees-vervangend product? In het smaaklabo zullen ze achterhalen of ze nauwkeurig onderscheid kunnen maken tussen de basissmaken, zoet, zuur, bitter, zout en umami.
Door het uitvoeren van verschillende testen, komen leerlingen tot de conclusie dat smaakbeleving een totaalplaatje is. Niet alleen de gewaarwording van smaak via de tong, maar ook de geur zal een invloed hebben op de gewaarwording van aroma’s in voedingsmiddelen.
Er zijn 4 verschillende testen:
- Basissmakentest
- Kleursensatie
- Geurherkenningstest
- Driehoekstest
Het lessenpakket bestaat enerzijds uit een theoretisch gedeelte over smaak, voedselproductontwikkeling, alsook de eisen waaraan innovatieve voedselproducten dienen te voldoen vooraleer zij op de markt komen. En anderzijds uit een praktisch gedeelte waar leerkrachten de klas kunnen omtoveren tot een smaaklabo.