In deze sessies onderzoeken we de ingrediënten voor krachtig leesonderwijs. Heel wat scholen willen de leesvaardigheid van hun leerlingen verbeteren. De teleurstellende leesprestaties van Vlaamse leerlingen in internationaal onderzoek deden de alarmbellen afgaan. Hoe is het zover kunnen komen? En vooral, hoe halen wij het leesonderwijs in Vlaanderen weer uit het slop. Recent wetenschappelijk onderzoek heeft vijf didactische principes voor krachtig leesonderwijs geformuleerd (VLOR, 2019).
In de eerste sessie stellen wij deze vijf didactische sleutels voor aan de hand van praktijkvoorbeelden en inspirerende materialen. We staan stil bij functionele en motiverende leesactiviteiten, het belang van begrijpend lezen in andere leergebieden, de belangrijke rol van strategie-instructie en interactie bij het lezen. We nemen ook veelgebruikte leermethodes Nederlands kritisch onder de loep. In de verdiepende sessie gaan we verder in op toepassingen en maken we de transfer naar jouw concrete praktijk: hoe kan jij je lessen begrijpend lezen (eenvoudig) omvormen tot krachtige leesactiviteiten.
Lesgevers
- Judith Langenaeken en Anouk Vanherf zijn allebei aan de slag als lerarenopleider in de educatieve bachelor Lager Onderwijs.
- Judith Langenaeken is pedagoog en Anouk Vanherf is docent Nederlands.
- Judith en Anouk werken samen met het GO! in het prioritair nacholingsproject ‘Escape Room begrijpend lezen’, een professionaliseringstraject voor scholen over de vijf didactisch sleutels voor begrijpend lezen (2020-2022).
Lesprogramma
Deze opleiding heeft plaats op 20 februari 2024 van 10u tot 13u.