Attest Rooms-katholieke godsdienst

Attest Rooms-katholieke godsdienst

vanaf oktober 2023

Voor wie

Wil je inzicht krijgen in de processen die de identiteit van een school bepalen en de manier waarop jij daarin als leerkracht een rol kan spelen? Dan is deze bijscholing zeker iets voor jou.

Voor wie

Hoe ziet de opleiding eruit

Rooms-katholieke godsdienst voor het kleuter- of lager onderwijs

De opleiding bestaat uit 3 modules (24 lesuren per module):

Module 1: levenbeschouwelijke identiteit
Module 2: vakdidactiek
Module 3: interlevensbeschouwelijke dialoog

Na module 1 zal je al heel wat theologische bagage hebben om op godsdienstig vlak aan het werk te kunnen gaan.

In module 2 geven we je een zo volledig mogelijke gereedschapskist mee door verschillende pedagogisch-didactische werkvormen te exploreren, waaronder Godly Play. Zowel het werk-/leerplan RKG als Zill worden verkend.

Module 3 zal je inzicht geven in de processen die de identiteit van een school bepalen en de manier waarop jij daarin als leerkracht een rol kan spelen, rekening houdend met de typisch Brusselse situatie. In het werk-/leerplan godsdienst gaat men uit van levensbeschouwelijke (en dus ook culturele) diversiteit als beginsituatie voor de godsdienstles.

Deze navorming sluit aan bij het reguliere traject.

Wie ben jij?

• Leraren kleuteronderwijs en lager onderwijs
  • Leraren in spe (studenten) kleuteronderwijs en lager onderwijs
  • Alumni (LKO-LLO)

1 LKO – LLO 2de semester
2 LKO – LLO 2de semester
3 LKO – LLO 1ste semester volgend academiejaar

Start- en einddata hangen samen met lessenrooster.

Je verneemt meer over de vakken bij je inschrijving.

Waar heb je les

campus Kanal

• Nieuwe campus
  • Vlakbij Dansaert – centrum Brussel
  • Groot terras
  • Toffe studentenresto
  • Lichtrijk studielandschap
  • Modulaire klassen en veel praktijklokalen
  • Vlot bereikbaar met trein, tram, bus, fiets, step,…
  • Vlakbij toffe lunchspots, winkels en koffiebars

Openingsuren studentensecretariaat:

• Maandag tot vrijdag: 9u tot 12u en 13u tot 16u

Studiekosten

Nascholing sluit aan bij regulier traject – tarieven diploma- en credit contracten:

Vaste kost: 282,10 euro
Variabele kost: 13,50 euro per SP * 9 = 121,50 euro (wordt uitgesplitst volgens het aantal opgenomen studiepunten per semester)
Totaalkost: 403,60 euro voor het volledige traject (2 semesters)

Cursussen worden digitaal aangeboden. Enkel Averbodes kinderbijbel dient aangeschaft te worden.

Schrijf je in

• Stap 1Start met je inschrijving aan EhB. In het startscherm kies je voor ‘professioneel gerichte bacheloropleiding’ en daarna ‘Educatieve bachelor in kleuteronderwijs’ of ‘Educatieve bachelor in het lager onderwijs’. In een volgende stap in het inschrijvingsproces kies je voor het traject ‘Attest Rooms-Katholieke Godsdienst’.

• Stap 2: Rond je inschrijving af. Je ontvangt binnenkort van ons een mail om je inschrijving af te ronden. Je kan dit volledig digitaal afhandelen of je kan langskomen op het studentensecretariaat van campus Kanal.

• Mail ons:mm@ehb.be
  • Bel ons: 02 899 71 00
  • Adres: Slotstraat 28, 1000 Brussel

Stuur een e-mail naar Myriam Haelvoet met vragen over de inhoud van het programma. Heb je praktische vragen? Stuur dan een e-mail naar Lina Kestemont