U bent hier

Studiedag over duurzaam hoger onderwijs door Ecocampus

Op 10 november organiseert Ecocampus tijdens de jaarlijkse NME-dag een speciaal traject voor deelnemers uit het hoger onderwijs. U ontdekt er hoe de organisatiestructuur van uw hogeronderwijsinstelling kan bijdragen aan educatie en onderzoek voor duurzaamheid. Internationale pioniers delen hun verhaal met u. Dit is een unieke gelegenheid om vanop de eerste rij te leren van de beste internationale voorbeelden.

De manier waarop hogeronderwijsinstellingen vandaag georganiseerd zijn, met een sterke silovorming van disciplines, is een grote uitdaging voor duurzaam hoger onderwijs. Tijdens het traject hoger onderwijs op de NME-dag ontdekt u hoe internationale pioniers zochten naar andere organisatievormen die educatie en onderzoek voor duurzaamheid stimuleren. Zowel op het niveau van een opleiding, een onderzoekscentrum als van de volledige instelling. De volgende internationale sprekers komen aan bod:

John Robinson van de University of British Columbia
John Robinson is vicerector duurzaamheid en winnaar van de Nobelprijs voor de vrede als lid van het IPCC. Hij is de drijvende kracht achter duurzaamheidsactiviteiten van de University of British Columbia. Hij toont hoe deze gerenommeerde en lang gevestigde instelling de organisatiestructuur aanpaste om haar ambitie van living lab voor duurzaamheid waar te maken.

Clemens Mader van Leuphana Universität Lüneburg
Clemens Mader is voorzitter van COPERNICUS Alliance en onderzoeker aan de universiteiten van Lüneburg en Zurich. Hij toont hoe een fusie van hogeronderwijsinstellingen een opportuniteit is om een transdisciplinaire organisatiestructuur op te zetten. De Sustainability Faculty, het gemeenschappelijke Leuphana Semester met focus op DO voor eerstejaarsstudenten en de professionaliseringsactiviteiten voor onderzoekers en docenten komen aan bod. Hij werpt een licht op hoe die veranderingen tot stand kwamen, wat ze inhouden en welke lessen er uit te leren zijn. Hij beschrijft ook de situatie aan de universiteit van Zurich.

Ulrik Jørgensen van Aalborg University Copenhagen
Het Centre for Design, Innovation and Sustainable Transition (DIST) is een onderzoekscentrum aan de Aalborg Universiteit. Vanuit een traditie van exacte wetenschappen en technologie, brengt het onderzoekers vanuit de menswetenschappen, sociale wetenschappen en technische wetenschappen samen om te experimenteren met de complexiteit en uitdagingen van duurzame transities. Prof. Dr. Ulrik Jørgensen toont u DIST’s geschiedenis, filosofie en activiteiten. Speciale aandacht gaat uit naar hoe het centrum duurzaamheid integreert in bachelor en master programma’s.

CEMUS van Uppsala University
Wat in de jaren 90 begon als een studenteninitiatief, groeide – dankzij doorgezette ondersteuning van docenten, onderzoekers en studenten met een sterke wil – uit tot een gevestigd centrum: CEMUS. Sinds het begin bepalen studenten in nauwe samenwerking met docenten en onderzoekers de inhoud van de opleidingen. Tijdens deze sessie gaan studenten van CEMUS in op vragen zoals: Kunnen de ervaringen van CEMUS het debat vooruit helpen? Is het model van CEMUS te verspreiden naar andere instellingen? Hoe moet een instelling veranderen? En meer fundamenteel: Waartoe moet educatie dienen?

Ontdek hier het programma en schrijf u in.

Heeft u vragen? Mail naar ecocampus@lne.vlaanderen.be.

Thema

Departement

Deel dit artikel