Beauty Verhalen Salon

Sociaal Werk verbindt diverse buurtbewoners met Beauty Verhalen Salon

Onderzoeker Bart Claes en studente Nora Mahammad van de opleiding Sociaal Werk zijn betrokken bij een opvallend praktijkgericht onderzoek waarbij een sociaal-artistieke samenwerking zorgt voor meer verbinding in een buurt met superdiverse inwoners. Het Beauty Verhalen Salon is een project opgericht door het Nederlandse theatergezelschap Zina. Dit initiatief ontstond in 2005 als reactie op de moord op de Nederlandse regisseur Theo Van Gogh. Het project was een antwoord op de groeiende polarisering tussen mensen en geloofsovertuigingen. Twaalf jaar later kwam dit Beauty Verhalen Salon naar Brussel. Vanuit het Kaaitheater, in samenwerking met Zina en jeugdwerking JES, deed dit kunstenproject haar intrede in de Brusselse kanaalzone.

Sociaal Werk-studente Nora Mahammed van EhB deed er begin dit jaar haar stage, het project werd bovendien genomineerd voor een Mixity Award van Brussel (lees meer hier). Op de site sociaal.net geven Bart Claes en zijn mede-onderzoekers Steven Degraeve en Nora Mahammad een beschrijving van de verhalen die zij horen van de buurtbewoners, stuk voor stuk kleine, ontroerende getuigenissen. Lees hier meer over dit hartverwarmende en verrijkende project.

(foto: sociaal.net)