Sociaal Werk maakt lawaai voor een rechtvaardiger migratiebeleid

De 2dejaars studenten van Sociaal Cultureel Werk kregen afgelopen week de opdracht om een sensibiliseringscampagne rond de migratie-en vluchtelingen problematiek in België uit te werken. Opdrachtgever hierbij was organisatie 11.11.11, die dit thema ook centraal stelt in hun campagnes. Geen gemakkelijke opdracht! En over de problematiek valt zoveel te vertellen. Want niet alles wat we te horen krijgen klopt, en belangrijke feiten worden over het hoofd gezien.

Daarom besloten de studenten om lawaai te maken voor deze problematiek. Letterlijk. Ze vielen aula’s en lokalen binnen en gebruikten muziek instrumenten om de aandacht te trekken en hun campagne aan iedereen voor te stellen.

In de gangen op het gelijkvloers was de doorgang versperd met panelen, zoals de doorgang ook voor vluchtelingen vaak versperd wordt. Aan de ene zijde van het paneel hingen misvattingen en vooroordelen op over vluchtelingen en migratiebeleid. Aan de andere kant van het paneel kon je dan de echte cijfers en juiste info vinden, die ook aantoont hoeveel ruimte voor verbetering er nog is.

Onze studenten wouden iedereen ook aan de lijve laten ondervinden hoe moeilijk de weg is van een vluchteling om uiteindelijk België binnen te raken, en deden dit door een parcours van hindernissen op te stellen in de gang. Touwen stelden prikkeldraad voor en je moest klimmen en kruipen om de uiteindelijke finish, België, te halen.

Vele voorbijgangers waren onder de indruk van deze actie en gaven aan dat de confrontatie met de vooroordelen, cijfers en feiten ervoor zorgden dat ze nu met een andere blik op deze problematiek aankijken. Een geslaagde actie dus!

Deze opdracht hoort bij het vak Programmeren en Begeleiden, binnen de opleiding Sociaal Werk. In een groep van een 8-tal personen moet je op een korte periode een sensibiliseringsactie opzetten voor een grotere groep mensen, en dit voor een externe opdrachtgever.