deradicalize bozar

Ruim 400 jongeren nemen deel aan belevingsconcert over deradicalisering in BOZAR

400 Nederlandstalige en Franstalige leerlingen uit de Brusselse regio komen op dinsdag 25 april luisteren naar het belevingsconcert (De-)Radicalize! in BOZAR. (De-)Radicalize! is een samenwerking tussen BOZAR en Democratische Dialoog, het initiatief van de Erasmushogeschool Brussel (EhB) dat coachingsinterventies en -trajecten over gevoelige onderwerpen biedt op maat van het secundair onderwijs.

Het concert wordt uitgevoerd door het Boho String Ensemble, een 13-koppig strijkersensemble met enkele solisten, rappers en slammers die zowel een (klassiek) westers als niet-westers repertoire zullen brengen. De muziek wordt ondersteund door beelden van Moussah Sah, een jonge filmmaker van Marokkaanse origine. Doel is om via de beelden en de muziek vragen op te wekken bij de jongeren, hun (ver)oordelingsreflex vrij spel te geven en dit wars van moraliserende boodschap of concrete antwoorden op de problematiek. Het is de bedoeling om de opinies van de jongeren op een abstract-artistieke manier los te woelen om er daarna in klasgesprekken mee aan de slag te gaan.

Na het concert gaan verschillende coaches van Democratische Dialoog in gesprek met de leerlingen over de thema's uit de voorstelling. De dialoogcoaches zullen vervolgens in 9 scholen dialoogsessies houden over onderwerpen zoals polarisatie, integratie, racisme en radicalisering. Een duo van democratische dialoogcoaches, één met expertise in Islam en één met expertise in socratische gesprekken, begeleidt de dialoogsessies. Ook volwassenen uit Brusselse socio-culturele verenigingen nemen deel aan het project.

25 april 2017 van 11u tot 15.15u

• concert: van 11u tot 12u
  • dialoogsessie Franstalige groep: van 12.15u tot 13.30u
  • dialoogsessie Nederlandstalige groep: van 13.45u tot 15.15u

BOZAR, zaal M, Ravensteinstraat 23, 1000 Brussel

De pers is welkom voor opnames en interviews.

Erasmushogeschool Brussel, kenniscentrum Urban Coaching & Education
project Democratische Dialoog