Foto project DiversElderyCare

Op zoek naar oplossing voor dementiezorg in divers Brussel

In 2020 is de helft van de Brusselse 65-plussers van niet-Belgische origine. Ook deze ouderen hebben een risico op het ontwikkelen van dementie.  Daarom organiseren de onderzoekers van Erasmushogeschool Brussel (EhB) op 21 september 2017 een netwerkevent voor zorgverleners en mantelzorgers over dementiezorg in divers Brussel.

Uit onderzoek in Nederland blijkt dat dementie 3 à 4 keer vaker voorkomt bij ouderen met migratie-achtergrond. Tegelijkertijd is dit fenomeen nieuw en zijn zorgverleners, professioneel en mantelzorger zoekend naar een manier hoe ze een goede dementiezorg kunnen bieden aan deze ouderen. Daar wil de Erasmushogeschool Brussel met haar praktijkgericht en participatief onderzoeksproject DiversElderlyCare (DEC) aan bijdragen. Met het netwerkevent wil de Erasmushogeschool een inspirerend forum bieden voor de betroken hulpverleners en mantelzorgers.

Op deze wijze werkt EhB samen met pioniers aan een betere dementiezorg voor de Brusselse ouderen. Op wereld-Alzheimer-dag, 21 september 2017, organiseren de onderzoekers van Erasmushogeschool Brussel een netwerkevent voor Brusselse zorgverleners en mantelzorgers. De deelnemers bekijken mogelijke oplossingen in het buitenland en buigen zich over drie uitdagingen betreffende dementiezorg in onze hoofdstad:

• Hoe wordt de dementiezorg in Brussel toegankelijk?
  • Welke tools kunnen ondersteuning bieden aan personen met dementie en hun mantelzorgers?
  • Hoe maken we alle Brusselaars mee verantwoordelijk voor een goede dementiezorg.

Het project DiversElderyCare (gefinancierd door EFRO Brussel) van EhB wil kennis en good practices genereren over de ervaringen van dementie en dementiezorg binnen etnisch culturele minderheden in Brussel. Dit dient als basis om op een cultuursensitieve manier de uitdagingen rond dementie binnen deze gemeenschappen aan te gaan. Het project is uniek door de inbreng van alle belanghebbenden in dit praktijkgericht onderzoek. Ouderen, mantelzorgers en professionals werken mee aan de uitwerking en uitvoering van dit project. Door deze aanpak wil EhB kennis aanleveren voor een gefundeerde cultuursensitieve aanpak die relevant is voor alle belanghebbenden.

Netwerkevent “Dementiezorg in divers Brussel”

21 september 2017 om 13u30 tot 17 u, Erasmushogeschool Brussel, campus Bloemenhof, Zespenningenstraat 70, 1000 Brussel.

Contact: DiversElderlyCare DEC-Team:

www.diversageing.be