U bent hier

Onderwijs, overheid en ondernemingen in debat over toekomst STEM

De Erasmushogeschool Brussel (EhB) organiseert op maandag 21 maart 2016 een debat over Science, Technology, Engineering en Mathematics, of kortweg STEM. Tijdens een panelgesprek wordt de vraag gesteld hoe de verschillende stakeholders, zoals bedrijven, onderwijs en overheden, kunnen bijdragen tot het verhogen van de interesse bij jongeren voor STEM. Welke rol hebben deze actoren, en hoe zorgen we ervoor dat de vele partijen in het STEM-verhaal niet in concurrentie treden, maar elkaar constructief aanvullen?

In het publiek zitten leerkrachten van het secundair onderwijs, maar ook werkgevers die permanent op zoek zijn naar de juiste profielen voor jobs die vaak tot de knelpuntberoepen horen. Deze laatsten worden nu nog te weinig gehoord bij het opstarten van sensibiliseringsacties. Zo is er een duidelijke vraag naar een afgebakend kwaliteitskader voor STEM-gerichte initiatieven en opleidingen.

Het debat heeft plaats in BOZAR. De sprekers zijn:

Frank Foulon is Manager Professional Services bij Proximus Datacenters in Evere, Mechelen en Machelen. Hij leidt verscheidene teams, verantwoordelijk voor de technische infrastructuur en installaties. Als correspondent van de HR-afdelingen neemt hij vaak deel aan aanwervingen, trainingen, valuable-talent begeleidingen, mentorships & coachingprogramma's.

Jo Desutter is begeleider van het studiegebied ‘STEM en Nijverheidstechnisch Onderwijs’ in de regio West-Vlaanderen. Als ervaren industrieel ingenieur elektromechanica begeleidt hij directies en leerkrachten bij de implementatie van STEM op hun scholen. Hij legt hierbij de nadruk op 'onderzoekend leren', een innovatieve didactiek waarbij het eigenaarschap van het leren bij de leerling zelf komt te liggen.

Ann Peeters is coördinator van het Medialab en het FabLab Brussel van de Erasmushogeschool Brussel, waar ze voordien als vrijwilliger en maker aan de slag was. Ze zet jongeren aan tot ondernemen en geeft haar nieuwsgierigheid en haar passie voor techniek spontaan door. Ook Ann Peeters handelt volgens het principe van 'onderzoekend leren', waarbij ze de FabLabbezoekers de ruimte laat om zelf te bedenken en te ontdekken.

Paul Bertels is een sociaal geëngageerd ingenieur met ervaring in zowel industrie, multinationals en KMO's, als in non-profit organisaties. Als lid van het STEM-Platform van de Vlaamse Overheid en van de ingenieursvereniging ie-net vzw, en als actief mentor en vrijwilliger bij Dwengo vzw, is hij bijzonder vertrouwd met STEM en de nood van bedrijven aan technische profielen.

Het gesprek wordt gemodereerd door Jan T'Sas van de Universiteit Antwerpen.

Dit debat vindt plaats op maandag 21 maart 2016, om 19.30u in BOZAR Brussel (Ravensteinstraat 23, 1000 Brussel). Inschrijven is gratis en kan op www.wtnschp.be/stemdebat. Het debat wordt afgesloten met een receptie en netwerkmoment.

Dit evenement wordt georganiseerd in het kader van Make IT Work. Een project dat bedrijven, hoger onderwijs en leerkrachten samenbrengt om leerlingen van de derde graad secundair onderwijs op een leuke manier kennis te laten maken met STEM-studierichtingen en STEM-beroepen.

Initiatiefnemer van Make IT Work is de Erasmushogeschool Brussel in partnerschap met de Vrije Universiteit Brussel, VoKa Vlaams-Brabant, RTC Vlaams-Brabant en Tracé Brussel, en met de steun van het Agentschap Innoveren & Ondernemen.


Meer info

Erasmushogeschool Brussel
dienst Onderzoek

Giele Van den Berghe

tel.: 0470/87 12 05
e-mail: giele.van.den.berghe@ehb.be
www.wtnschp.be/stemdebat

Thema

Soort nieuwsbericht

Departement

Deel dit artikel