vroedkunde

Erasmushogeschool Brussel opent nagelnieuw simulatiecentrum

Studenten aan de slag met patiëntpoppen ter waarde van een Porsche

De studenten Verpleeg- en Vroedkunde van de Erasmushogeschool Brussel (EhB) kunnen vanaf volgend academiejaar oefenen in een nieuw simulatiecentrum. Het Brussels Integrated Care Simulatiecentrum (BIC Sim) heeft drie levensechte poppen die onder meer kunnen bevallen, roepen en reageren. Het simulatiecentrum is dé schakel tussen de theorie en de praktijk. Ook professionals zijn welkom om hun skills verder aan te scherpen.

De opening van het BIC Sim vindt plaats op woensdag 1 juli om 10u op EhB, campus Jette, Laarbeeklaan 121 in 1090 Jette.

Het BIC Sim telt vier kamers. Een real-life verloskamer, een ‘ziekenhuiskamer’ die in verschillende settings kan worden gebruikt (van thuiszorg over spoed of intensieve tot woonzorgcentrum) en twee kamers waar studenten samen met docenten kunnen reflecteren op hun handelingen. Alle acties van de studenten worden namelijk door verschillende camera’s vastgelegd.

Werken met deze patiëntpoppen of High Fidelity Patiënt Simulatoren (HFPS) is een erg dure en arbeidsintensieve onderwijsvorm. Toch biedt ze heel wat voordelen. Zo kunnen studenten zich voorbereiden in een realistische oefenomgeving, waardoor de transfer naar de realiteit op stage makkelijker is. Daarnaast kunnen studenten ook situaties oefenen waar ze op stage nauwelijks de kans toe krijgen. “Denk bijvoorbeeld aan een klaplong”, zegt Gerlinde De Clercq, directeur van het departement Gezondheidszorg & Landschapsarchitectuur. “We kunnen onmogelijk van onze studenten verwachten dat ze dit allemaal een keer oefenen op stage. Maar met onze HFPS is het perfect mogelijk dit realiteitsgetrouw te simuleren. Wanneer een patiënt in het ziekenhuis gereanimeerd moet worden, wordt de stagiair uiteraard ook opzij geschoven, wel, met onze HFPS kunnen studenten deze skills perfect onder de knie krijgen.”

EhB kocht drie HFPS aan. De SimMom is een bevallingssimulator, de SimMan 3G een patiënt (die zowel vrouwelijk als mannelijk kan zijn) en de SimBaby, die onder meer ook gebruikt zal worden door de studenten van de bachelor-na-bachelor in de Pediatrische & Neonatologische Gezondheidszorg.

“Eén simulator kost rond de 100.000 euro. Voor dat bedrag kun je al een Porsche kopen. Samen met alle infrastructuurwerken die we lieten uitvoeren en de trainingen die de docenten volgden, komen we aan een prijskaartje van rond de 800.000 euro”, vertelt Gerlinde De Clercq. Een investering die de hogeschool absoluut wilde maken. “Dit simulatieonderwijs betekent een grote meerwaarde voor onze studenten. Morgen staan ze in een complexe werkrealiteit. Ze zijn de professionals die de zorg van morgen moeten gaan invullen. Op deze manier bieden we hen de kans om zich hier zo goed mogelijk op voor te bereiden. Het BIC Sim is ook de ideale omgeving om te werken in teamverband in een interprofessionele context. Onze studenten zullen hier situaties voorgeschoteld krijgen, waar ze moeten gaan samenwerken met elkaar en met andere zorgverleners.”

Ook de studenten van de Vrije Universiteit Brussel (onder meer Geneeskunde) zullen gebruikmaken van het simulatiecentrum. Bovendien zal het BIC Sim ter beschikking staan van professionals uit het werkveld die hun skills willen aanscherpen.

De pers wordt vriendelijk uitgenodigd aanwezig te zijn op de opening van het BIC Sim op woensdag 1 juli om 10u op campus Jette, Laarbeeklaan 121 in 1090 Jette. Graag uw komst melden bij jan.sents@ehb.be.

Foto’s van het BIC Sim :

BIC Sim