U bent hier

EhB hekelt 'nuloperatie' woon-werkverkeer

De hogeschool is bijzonder ontsteld over de beslissing van begin mei door minister Crevits om het woon-werkverkeer van het hogeschoolpersoneel niet langer terug te betalen. Deze beslissing was een gevolg van het oordeel van de Raad van State dat het discriminerend is dat universiteiten zelf moeten opdraaien voor deze tussenkomst.

In de regeling woon-werkvergoeding die nu wordt voorgesteld door de minister is er sprake van een zogenaamde ‘nuloperatie’. De hogescholen krijgen immers ter vervanging een vergoeding op basis van het aandeel in beursstudenten. Dit bedrag komt echter niet in de buurt van het effectief uit te betalen woon-werkverkeer (openbaar vervoer). Enerzijds beloont zij zo de hogescholen die niet investeerden in een aansluiting met trein en bus, en anderzijds zijn het vooral de hogescholen in een urbane omgeving die lijden onder de maatregel. Voor EhB, met een bijzonder hoog aandeel pendelende werknemers, loopt het kostenplaatje op tot 350.000 euro per jaar.

Dit alles na de aangekondigde besparingen en de effecten van de zesde staatshervorming, waarbij de nieuwe regeling voor de uitbetaling van de kinderbijslag al leidde tot een nettoverlies van 743.000 euro voor EhB. Daar waar de overheid – opnieuw onterecht – uitging van een budgetneutrale operatie.

De Erasmushogeschool Brussel wil zich engageren om haar personeel het woon-werkverkeer voor trein, tram en bus terug te betalen. Maar dat wordt moeilijk, aangezien de verschillende beleidsopties die deze Vlaamse regering al heeft genomen de Erasmushogeschool Brussel 2,7 miljoen euro kosten.

De bereidheid van EhB om te besparen is groot, maar de omfloerste constructies die de overheid bedenkt zijn een brug te ver. Het brengt niet alleen de werkzekerheid van het personeel in gevaar, maar ook de kwaliteit van het onderwijs.

Thema

Departement

Deel dit artikel