Teach The Future

Eerste conferentie Toekomstonderzoek in België

Het kenniscentrum Applied Futures Research - Open Time van de Erasmushogeschool Brussel (EhB) en het Museum van Hedendaagse Kunst van Antwerpen (M HKA) organiseren samen de eerste internationale conferentie over toekomstonderzoek ooit in België. Meer dan 100 professionele toekomstverkenners, designers, kunstenaars, beleidsmakers, consultants en ondernemers uit niet minder dan 23 landen nemen deel aan de uiteenlopende activiteiten. DESIGN DEVELOP TRANSFORM vindt plaats op 15, 16 en 17 juni in Brussel en Antwerpen.

De aanleiding voor deze bijeenkomst is het afronden van de eerste projectcyclus van het kenniscentrum Applied Futures Research | Open Time van de Erasmushogeschool Brussel. De conferentie koppelt zich aan de zomertentoonstelling A Temporary Futures Institute in het M HKA, waar twee van de drie conferentiedagen plaatsvinden.

EhB is trots dat prof. em. Jim Dator uit Hawaii, één van de grootste namen uit het vakgebied, op 15 juni een keynotepresentatie zal geven en er ook bij zal zijn in A Temporary Futures Institute op vrijdag 16 en zaterdag 17 juni.

De eerste dag van de conferentie, in Square Brussels Meeting Centre, heeft een standaard format met plenaire presentaties in de voormiddag en daarna parallelle sessies in de namiddag, gevolgd door een panel, geleid door Jessica Bland (Museum of the Future, Dubai) en Paul Skinner (Tellart, Amsterdam), waarin de vraag wordt gesteld: "Kan een meeslepend verhaal over de toekomst ook een aanleiding zijn voor publiek debat?”.

Op de tweede dag, in A Temporary Futures Institute (Antwerpen), zullen er foresight games voorgesteld en gespeeld worden en is er een performance van de Finse kunstenaar Matti Vainio en zijn kunstzinnige robot. Ook kunnen die dag verschillende workshops gevolgd worden.

De derde dag is een Open Space dag met rondleidingen in de tentoonstelling, ontmoetingen met de toekomstonderzoekers en kunstenaars die tentoonstellen, boekpresentaties en meer. De Association of Professional Futurists houdt die voormiddag ook een professional development workshop in het auditorium van het museum en Teach the Future Europe houdt hun eerste Europese bijeenkomst in de namiddag.

Praktisch

Design, Develop, Transform, ddtconference.org