UCOS Zuiden

CHanGEmakers gezocht! Ga met UCOS naar het Zuiden

Changemaker Poster

UCOS is op zoek naar 12 geëngageerde studenten die een lans willen breken voor een gendergelijke wereld.

Word je geselecteerd als een van de changemakers, dan doorloop je een intensief trainingstraject waarin je wordt ondergedompeld in het thema ‘gender’. Nadien trek je gedurende drie weken naar het Zuiden, waar je in contact komt met activisten en organisaties die zich inzetten voor gendergelijkheid en seksuele en reproductieve rechten en gezondheid (SRGR). Terug in België worden de hoofden bij elkaar gestoken en wordt aan een campagne in België gewerkt.

Word jij in 2018 een van de CHanNGEmakers en treed je zo in de voetsporen van EhB-studenten Katya Bohdan (Journalistiek) en Mira Kaloshi (Communicatiemanagement)? Zij behoorden tot de lichting van 8 CHanGEmakers van 2017 en trokken in september gedurende 3 weken naar New Delhi.

Wat verwacht UCOS?

Eerst en vooral goesting en engagement voor het onderwerp en de campagne, maar daarnaast ook:

• Deelname aan de voorbereidingsdagen: 16 tot 18 februari, 16 tot 18 maart en 27 tot 29 april 2018.
  • Deelname aan de reis naar een van de drie landen in het Zuiden (in 2017 waren dat India, Oeganda en Congo, in 2018 wordt het zeker al Zimbabwe, de 2 andere landen worden latja, mer bekend gemaakt).
  • 3 weken in de periode 1 juli tot 15 augustus 2018 (precieze data worden afgesproken in overleg met de lokale partnerorganisaties en UCOS)
  • Engagement om actief deel te nemen aan de campagne in het najaar van 2018.
    Als laatstejaarsstudent kan je je ook kandidaat stellen mits je bereid bent je te engageren voor de campagne in de periode september-december 2018. Je engagement eindigt niet na de reis, nadien werk je mee de campagne uit!

Wat moet dat kosten?

UCOS biedt de reis nagenoeg gratis in, in ruil voor je engagement, tijd en goesting. Dat kan dat dankzij de financiële steun van Brussels International, deMENS.nu, de Belgische ontwikkelingssamenwerking en de Vlaamse overheid.

Zelf dien je enkel zaken te voorzien:

• Een geldig internationaal paspoort, visum en de noodzakelijke inentingen en medicatie.
  • Maaltijden tijdens de reis.
  • Persoonlijke uitgaven tijdens de reis.
  • Een compensatie voor de uitstoot van broeikasgassen, veroorzaakt door de vliegtuigreis.

Wie kan zich kandidaat stellen?

• Je bent student
  • Je bent tussen 18 en 25 jaar oud
  • Je spreekt Nederlands
  • Je kan je vlot verstaanbaar maken in het Frans, Portugees of Engels (afhankelijk van de bestemming)
  • En je hebt vooral zin om volop voor dit project te gaan! Engagement voor minstens de periode februari – december 2018

Hoe stel je je kandidaat?

• Door voor 3 december 2017 dit formulier in te dienen.

Hoe verloopt de selectie?

• UCOS selecteert, op basis van de formulieren, een groep kandidaten die in december uitgenodigd wordt voor een kennismakingsgesprek. Voor 5 december verneem je of je een van de gelukkigen bent.
  • Tussen 7 en 15 december vinden die gesprekken plaats bij UCOS (Pleinlaan 5 – 1050 Brussel of eventueel via Skype indien een fysieke ontmoeting niet lukt). Bij de selectie wordt rekening gehouden met motivatie en gedrevenheid, maar daarnaast streeft UCOS er ook naar om een diverse groep samen te stellen.
  • Ten laatste op 22 december verneem je of je al dan niet werd uitgekozen om een van de CHanGEmakers te worden in 2018.

Meer info?

• Check de website van UCOS
  • Neem contact op met de projectverantwoordelijke Bram Cleys: bram.cleys@ucos.be of 02 614 81 64