hacktivate the city

BOZAR realiseert expo Generation Z samen met EhB

Zondag toont BOZAR in de expo ‘Hacktivate the City -  Generation Z’ de resultaten van de Gluon STEAM Labs, waarin jongeren, kunstenaars en technologen samen op een interdisciplinaire zoektocht gaan naar oplossingen voor grootstedelijke uitdagingen. De opleidingen Toegepaste Informatica (Dig-X) en Multimedia & Communicatietechnologie (Multec) van de Erasmushogeschool Brussel werkten mee aan het project dat leidde tot de expo. De taak van hoger onderwijs ligt immers niet enkel in het onderwijs verschaffen, er is ook een maatschappelijke taak.

De expo Generation Z is gericht op het aanleren van digitale vaardigheden voor een sterkere sociale inclusie en een duurzamer Brussel door de organisatie van STEAM Pop Ups en STEAM Labs voor jongeren tussen 14 en 18 jaar. Zo bedenken zij innovatieve oplossingen voor de ecologische en sociale uitdagingen van onze bruisende hoofdstad.  Tegelijk wilde dit programma het ‘anders denken’ in het secundair onderwijs stimuleren en het creatieve denken, de digitale vaardigheden en het ondernemerschap bij jongeren vergroten.

Om dit te realiseren konden de jongeren terecht in het Fablab Brussels van de Erasmushogeschool Brussel. In deze labs kunnen jongeren op een laagdrempelige manier experimenteren met digitale maakinstrumenten zoals 3D-Printing, Virtual Reality Systemen, Arduino platformen & sensoren. Het Fablab van EhB laat toe te experimenteren, aan tinkering te doen, samen te zoeken naar oplossingen, te falen en te slagen.

Dit project wilde de drempel naar digitale technologie verkleinen en de keuze voor STEAM-richtingen positief beïnvloeden. En dit is nodig, zegt ook Frank Lanssens, directeur van het EhB-departement Design & Technologie: “De kansen die STEAM-richtingen en digitale technologie bieden zijn groot. Onze alumnibevragingen tonen aan dat zij die bij ons afstuderen en werk zoeken, onmiddellijk werk vinden in de richting waarvoor ze studeerden. Er is immers een gebrek aan jongeren met digitale vaardigheden op de Brusselse arbeidsmarkt.”

“De technologiebedrijven in het Brussels gewest stellen momenteel 31.000 mensen te werk, maar de vacatures voor digital experts en ingenieurs raken niet ingevuld. In de toekomst vereisen negen op tien jobs digitale vaardigheden. We moeten er dan ook allen samen over waken dat zoveel mogelijk mensen die digitale kansen kunnen grijpen,“ aldus nog Lanssens.

De Erasmushogeschool Brussel is er zeker van dat dit project de verbeelding van de deelnemende jongeren geprikkeld heeft. Wie zijn of haar verbeelding nog verder wil uitdagen is welkom in het Fablab op Campus Kaai (Nijverheidskaai 170, 1070 Anderlecht).

Erasmushogeschool Brussel

Frank Lanssens, directeur Departement Design & Technologie, Frank.lanssens@ehb.be

Lees ook het artikel in La Libre Belgique

foto: Alain Lorfèvre, La Libre Belgique (op de foto EhB-onderzoeker Christophe Benoit tijdens de STEAM Labs)