Post-its in verschillende talen
Verhaal

Meertaligheid troef: samen op weg naar krachtiger onderwijs in de grootstad

“Wij hebben kinderen zien openbloeien als zij hun thuistalen mogen inzetten. Zij zijn betrokken, gemotiveerd en trots. Ook hun spreekdurf in het Nederlands neemt toe”.Directeur Nathalie Breels van basisschool De Vijvers uit Anderlecht blikt tevreden terug op haar deelname aan het project Meertaligheid Troef. Dit onderzoek wil de wetenschappelijke inzichten over het inzetten van thuistalen vertalen naar de concrete klaspraktijk.

Samen met collega’s van basisschool Goede Lucht stapte Nathalie Breels met haar team mee in het project van het Kenniscentrum Urban Coaching & Education. Beide Brusselse scholen kampen met dezelfde grootstedelijke uitdagingen. De leerlingen die thuis Nederlands spreken, zijn op één hand te tellen. Hun beleid dat vooral focust op het onderdompelen van de kinderen in een taalbad Nederlands en thuistalen buiten de klas houdt, heeft niet het verhoopte resultaat opgeleverd.

In het project Meertaligheid Troef slaan de basisscholen, het Kenniscentrum Urban Coaching & Education en de opleiding Lager Onderwijs van de Erasmushogeschool Brussel de handen in elkaar. Laatstejaarsstudenten brengen eerst de beginsituatie in kaart: hoe denken leerkrachten, kinderen en ouders over het inzetten van thuistalen op school. Tijdens hun Eindstage in de derde graad krijgen de studenten vervolgens carte blanche. Ze werken rond twee belangrijke pijlers. Allereerst organiseren de studenten activiteiten rond talensensibilisering. Hierbij integreren ze de thuistalen van de leerlingen – vaak minderheidstalen –  op een speelse manier in de klas. Als tweede pijler introduceren de studenten de innoverende didactiek ‘functioneel veeltalig leren’ of translanguaging. Hierbij zetten ze de thuistalen van de leerlingen functioneel in om het leerproces en de taalvaardigheid Nederlands versterken. Hierbij kunnen de meertalige student-leerkrachten ook hun thuistalen aanwenden.

Na het eerste pilootjaar is de balans alvast positief. “De activiteiten van de studenten waren erg inspirerend. De betrokken klasleerkrachten hebben nu ook zelf de positieve effecten op het welbevinden en de betrokkenheid van de kinderen ervaren”, vertelt directeur Anne-Marie De Roose van basisschool Goede Lucht. Volgend jaar gaan beide scholen alvast verder en worden de ‘good practices’ uitgebreid naar alle leerjaren. Voor meer info over het project kan je terecht bij Anouk Vanherf.

Lees hier het opiniestuk van de opleiding Leerkracht Lager Onderwijs over het inzetten van thuistalen in het onderwijs.

Deel dit