Communicatiemanagement Competentietraining
Verhaal

Ode aan de bijzondere studenten

Ode aan de bijzondere studenten voor wie ik ’s ochtends uit mijn bed kom.

De eerstejaars zijn ermee klaar. Competentietraining 2 (CT2) zit erop.  Competentietraining 2 is een vak in het eerste jaar Communicatiemanagement waarbij elk team een nieuw contentmedium bedenkt - en een plan om het in de markt te zetten. Els Raemdonck is coach bij de competentietrainingen en realiseerde bij de afgelopen sessies wat een bijzonder effect die CT2 op haar had.

Hoge verwachtingen, zelfkennis en zelfvertrouwen

Als jurylid,  ex-coach en coördinator koesterde ik ook dit jaar weer hoge verwachtingen over het effect van CT2 op onze studenten. Zo hoop ik dat studenten dit een inhoudelijk interessant en uitdagend project vonden, ik hoop dat ze geleerd hebben over hoe een sterke groep heel veel aankan. Bovenal hoop ik  dat heel wat studenten veel over zichzelf als mens geleerd hebben. En dat deze verhoogde zelfkennis tot meer zelfvertrouwen leidt.

Maar dit jaar had CT2 ook een speciaal effect op mij persoonlijk. CT2 deed me stilstaan bij het feit dat er iets heel bijzonders kan ontstaan tijdens presentaties en feedbackmomenten.

Ik genoot van groepjes studenten die vol passie presenteerden en die  betrokkenheid ‘ademden’. Maar ik genoot nog  veel meer van hoe sommige studenten tijdens de feedback duidelijk goesting hadden om bij te leren en veel vragen stelden.  Ik was trots op hoe sommige studenten voldoende zelfzeker ¬¬zijn om kritiek te zien als een opportuniteit om het de volgende keer beter te doen.

Het gegeven ‘student-docent’ verdween

Tijdens dit soort feedbacksessies gebeurde er iets heel bijzonders: het gegeven ‘student - docent’ verdween. Plots werk je als docent samen met je student; je creëert samen, je leert samen. En ik dacht bij mezelf; kon het maar altijd zo zijn. Want is er iets fijner op een school dan samen met je studenten te creëren?

Studenten geven energie

Ik realiseerde me opeens waarom sommige lessen me als docent zo opladen. Sommige lessen geven energie doordat er studenten aanwezig zijn die energie geven. Studenten die energie geven omdat ze willen leren, omdat ze kritisch zijn, die uitdagende maar ook gewone vragen stellen. Het zijn lessen waarin er iets gebeurt, waarin je SAMEN met de studenten werkt.

Langs deze weg wil ik dan ook alle studenten bedanken voor de energie die ze geven tijdens de projecten en tijdens de lessen. Het is dankzij  jullie dat ik als docent mijn job graag doe. Voor jullie kom ik uit mijn bed ’s ochtends, voor jullie zoek ik  ’s avonds nog naar die extra inspirerende voorbeelden voor in mijn volgende les. Het mag eens gezegd; dankzij jullie is dit een geweldige opleiding.

Blijf zo voort doen, blijf de energie van de les.

Els Raemdonck is docent bij de opleiding Communicatiemanagement. Ze geeft er de vakken Communicatiemanagement, Marketing & Research en is coach bij de competentietrainingen en afstudeerproject.

Benieuwd naar de opleiding Communicatiemanagement? Kom dan naar een infodag of schrijf je in voor de openlesdag van 25 april.

Deel dit