Bloggen is gratis Communicatiemanagement
Verhaal

Is bloggen gratis?

Een blog, dat is toch gratis, juist? Je kiest een van de vele gratis blogtools en… wel, je bent aan het bloggen. Hoe zou dat nu geld kunnen kosten! Een beetje tijd en engagement ja, maar daar houdt het toch op?

Wel, zolang het een hobby is, kan dat misschien kloppen. Van zodra je dat doel overstijgt en je de blog een rol toekent in je communicatiemix of - heaven help - je businessplan, wordt het andere koek. Maar wat zijn dan de ingrediënten voor dat andere koekjesdeeg?

Gratis blogtools voor basisopties

Gratis blogtools zijn fijn, maar laten niets meer toe dan absolute basishandelingen en -opties. Wil je graag meer mogelijkheden, met bijvoorbeeld vooraf geplande publicaties en automatische push van je content naar andere platforms, zit je al gauw in de kolommen van het tariefplan waar niet “free” onderaan staat.

Kies je voor een eigen look-and-feel of standaard template?

Wil je daar bovenop een eigen look-and-feel voor je blog, is het ook afgelopen met het gratis verhaal. Je kan een standaard template kopen voor enkele tientallen euro’s, maar die is evengoed te koop voor alle andere bloggers. Voor een werkelijk eigen design moet je een designer inschakelen. Dienstmededeling: de goeie doen dat niet gratis - tenzij je lief.

Wat met je domeinnaam, hosting en datacapaciteit?

Hosting en domeinnaam zijn de volgende kostenpost: om de URL van je keuze te gebruiken, mag je weer al gauw enkele tientallen euro’s per jaar ophoesten. Wil je een podcast maken of een vlog? Hou dan rekening met meer datavolume voor je hosting en gooi er meteen wat opname- en montageapparatuur bij.

Betalende promotie voor een groter bereik

Maar is dan de rekening wel helemaal gemaakt? Als je een groter bereik wil dan het hoger vermelde lief en je tante Cécile, zorg je beter ook nog voor wat promotie van je content. Via sociale media kan je de hele wijde wereld jouw posts laten savoureren, maar als je buiten je vertrouwde sociale kringetje wil treden, mag je alweer je portefeuille bovenhalen.

De rekening op het eind? Voor elke blogpost, heb je een kostenpost.

Steven Van Den Eede

Steven Van Den Eede wordt jouw lector sociale media als je Communicatiemanagement studeert aan Erasmushogeschool Brussel.

Benieuwd naar de opleiding Communicatiemanagement? Kom dan naar een infodag of schrijf je in voor de openlesdag van 25 april.

Deel dit