Studenten verpleeg- en vroedkunde EhB
Verhaal

EhB staat het verst

Eind februari delen onze opleidingen verpleegkunde en vroedkunde hun best practices in simulatieonderwijs met de buitenwereld. Dat onder de titel #SUNBRU19. 


Leren van elkaar

Docenten verpleeg- en vroedkunde, verpleegkundigen, vroedvrouwen, artsen, proffen uit de geneeskunde zowel uit binnen als buitenland ontmoeten elkaar tijdens #SUNBRU19. Ze wisselen er kennis uit rond simulatieonderwijs. 
Simulatieonderwijs is de vorm van leren waarbij het hoogste leerrendement behaald wordt (wetenschappelijk bewezen). Bovendien is het de ideale manier om studenten alle opgedane kennis en vaardigheden te laten combineren. Die opgedane skills kunnen in praktijk omgezet worden zonder enig risico voor de patiëntveiligheid door de levensechte simulatoren (poppen).

EhB op kop

Onze opleidingen verpleeg- en vroedkunde staan in deze vorm van onderwijs op kop. Zeker wat betreft high en low fidelity rollenspel, kunnen onze opleidingen als voorbeeld dienen. Daarom willen we onze kennis gaan delen met collega’s uit binnen- en buitenland. Volgens Imgard Coppens, lector in onze opleiding verpleegkunde kan het belang van simulatieonderwijs niet voldoende onderstreept worden: “Dit wordt binnen gezondheidszorg de toekomst. Waar studenten jaren geleden bepaalde technieken voor het eerst pas echt konden toepassen tijdens een stage, hebben onze studenten die nu al echt in de vingers voor ze op stage gaan. Hetzelfde geldt voor een aantal situaties of scenario’s die zich op stage kunnen afspelen. Dankzij simulatieonderwijs zijn studenten veel beter voorbereid op stage en praktijk.”


Door de bril

Imgard Coppens is trouwens bezig dit simulatieonderwijs nog verder uit te bouwen: “Ik denk dan aan het gebruik van de VR en AR bril (Virtuel Reality en Augmented Reality), waarbij studenten bij het bloed prikken bijvoorbeeld door de bril kunnen zien waar er spierweefsel aanwezig is, waar de zenuwen lopen enz… We kunnen ook een bepaalde wonde simuleren door de bril en studenten die laten behandelen.”

Programma

Ontdek hier het programma voor 20 en 21 februari:

Plenaire sessie:
Simulatie 2.0
Coppens Imgard, lector verpleegkunde Erasmushogeschool Brussel, Coördinator Integrated Care Simulation centre BICSIm en Sophie Brasseur, lector verpleegkunde en onderwijsvernieuwer Erasmushogeschool Brussel
How we think and work with simulation in Department of Nursing, Odense, Denmark (ENGELSTALIGE PRESENTATIE)
Merete Golles Laursen, Senior lecturer, teamleader, RN, Master of Health Science, Department of Nursing and Occupational Therapy, Odense, Denmark 

Workshops (deelnemers duiden hun top 3 aan en geven een reserve aan)
1.    Het gebruik van computersimulatie in de opleiding rampenmanagement.
Dr. Sofie Pauwels, Staflid Spoedgevallendienst UZ Brussel
2.    Verpleegkunde door een virtuele bril.
Coppens Imgard, lector verpleegkunde Erasmushogeschool Brussel, Coördinator Integrated Care Simulation centre BICSim
3.    “Crime Scene first responder management”: voorstelling van een internationaal, interdisciplinair simulatieproject.
Frank Borremans, lector verpleegkunde Erasmushogeschool Brussel
Iris Cansse, lector Biomedische laboratoriumtechnieken Erasmushogeschool Brussel
4.    Interprofessioneel high fidelity simulatieonderwijs binnen de opleiding Vroedkunde.
Sarah Mortier, Rivka Turcksin en Isabelle Vandelannoote, lectoren vroedkunde
5.    Scenario training: Using medium fidelity simulation in the nursing curriculum. (ENGELSTALIGE WORKSHOP)
Merete Golles Laursen, Senior lecturer, Department of Nursing and Occupational Therapy, Odense, Denmark 
6.    Scenariotraining: Psycho-sociale vaardigheden trainen met behulp van een high fidelity simulatie trainer. 
Wendy Van Londersele, lector verpleegkunde Erasmushogeschool Brussel
Sophie Brasseur, lector verpleegkunde en onderwijsvernieuwer Erasmushogeschool Brussel

Afrondend plenair panelgesprek en terugkoppeling INACLS

Plenaire sessie:

SimCarePro
Laurence Peeters,  HELMO
(ENGELSTALIGE PRESENTATIE)


Naar een veiligere patiëntenzorg: Crew Resource Management tijdens urgenties
Sarah De Schepper, Karel De Grote Hogeschool Antwerpen
Stress tijdens simulatie en ‘How To Deal With It’ 
Frederik van de Monde, Report’in
Simulatie op Materniteit 
Nathalie de Jaeger / Sabine Van de Vijver, Sint Vincentius ZH, Deinze

Workshops (deelnemers duiden hun top 3 aan en geven een reserve aan)
1.    Budgetvriendelijk wonde ’s maken 
Didier Vanhoecke, Vives hogeschool

2.    Simulatieonderwijs voor professionals met zelfevaluatie 
Karel Decaluwé, az groeninge

3.    Micro simulatie en CRM training
Vives hogeschool / Karel De Grote Hogeschool Antwerpen

4.    Scenario writing
Vives hogeschool

5.    Workshop 5
Thomas More hogeschool

6.    Debriefing
Vives hogeschool

Afrondend plenair panelgesprek en terugkoppeling INACLS

Inschrijven kan hier

 

Share this