Beloftevolle Hovenier 2023

De Beloftevolle Hovenier Ontwerpopdracht: Een Groene Uitdaging

Onze studenten Landschaps- & Tuinarchitectuur gingen vorige week aan de slag met een boeiende ontwerpopdracht.

Doel van de opdracht

In deze opdracht passen studenten alle kennis toe die ze hebben vergaard, met als toevoeging een specifiek thema en een wedstrijdvorm, in samenwerking met de Belgische federatie groenvoorzieners (BFG).

Het creatief proces

Studenten creëren een wedstrijdontwerp voor de thematuin van de Tuindagen Beervelde-editie 2024, met het thema onthuld door graaf Renaud de Kerchove. De uitdaging: een toekomstgerichte, klimaatrobuuste inkomtuin ontwerpen.

Ontwerpfase en uitvoering

Met minimale voorkennis van het terrein gaan studenten tijdens een workshop de uitdaging aan om een ontwerp te maken voor een inkomtuin van 14 x 8 m. De nadruk ligt op esthetiek, functionaliteit, en uitvoerbaarheid binnen twee dagen.

Onthulling en beoordeling

Ontwerpen worden beoordeeld door het ontwerpteam Tuin, en de beloftevolle ontwerper/laureaat wordt gekozen door de landschapsarchitecten van de Commissie Groen Ondernemen (BFG). De winnaar krijgt niet alleen publiciteit maar mag ook de uitgevoerde projecten beoordelen tijdens de Tuindagen van Beervelde.

Conclusie: een groene reis vol creativiteit en uitdaging

De ontwerpopdracht voor de beloftevolle hovenier biedt studenten de kans om hun groene visie te tonen. Met het prachtige kasteelpark van Beervelde als canvas en de eisen van een klimaatrobuuste inkomtuin als leidraad, belooft deze opdracht een boeiende reis te worden vol groene innovatie en inspiratie. We kijken uit naar de onthulling van de winnende ontwerpen tijdens de Tuindagen van Beervelde in mei 2024!

De Beloftevolle Hovenier Ontwerpopdracht: Een Groene Uitdaging