Lager Onderwijs

Bootcamp als drilloefening voor zij-instromers lager onderwijs

Vanaf dit academiejaar pakt onze opleiding Lager Onderwijs uit met een nieuw verkort traject voor zij-instromers. ​ Vorige week ging de opleiding van start met een bootcamp voor de starters. ​ Niet minder dan 22 deelnemers gingen al tijdens de vakantie aan de slag.

De bootcamp vond plaats op de hogeschool en in de GO! basisschool De Kleurdoos in Brussel. De deelnemers kwamen meteen letterlijk voor de klas te staan. In het totaal waren er 22 inschrijvingen voor de Bootcamp. “We mikken in het eerste jaar van de nieuwe verkorte opleiding op 25 deelnemers. Om nu al 22 deelnemers te hebben, terwijl de inschrijvingsperiode nog volop lopende is, betekent dat het nieuwe verkorte traject een succes is,” aldus collega Sofie Van Ackeleyen, coördinator van het project.

De deelnemers kregen er didactische principes, strategieën en praktische tips voor klasmanagement en gingen aan de slag met het ontwerpen van hun eerste lessen. De bootcamp kent een tweevoudig doel. “Enerzijds reiken we tijdens de bootcamp samen met onze partners een basis aan kennis en zelfvertrouwen aan om met goesting van start te kunnen gaan, anderzijds hebben de zij-instromers die hebben deelgenomen ook meteen een vrijstelling op zak in het kader van hun lerarenopleiding,” zegt Sofie

Een positief antwoord op het lerarentekort

Met deze nieuwe opleiding bieden we in samenwerking met de GO! Scholengroepen een positief antwoord op het lerarentekort. De hoekstenen van deze opleiding zijn de theoretische kennis en praktische vaardigheden, vanuit de hogeschool, en de knowhow en begeleiding die via de scholen in het werkveld zelf wordt meegegeven,” aldus Sofie. “Op deze manier rusten we de zij-instromer uit met de nodige bagage om een succesvolle en verrijkende carrière uit te bouwen als leerkracht."