de studenten van de master musical

Eerste Master Musical start met 9 studenten

Dit academiejaar startte voor de eerste keer in Vlaanderen de Master Musical  aan het Koninklijk Conservatorium Brussel, School of Arts van de  Erasmushogeschool Brussel. Negen studenten schreven zich in. Op woensdag 12 oktober werden ze aan de wereld voorgesteld. KCB geeft hen de ruimte voor vernieuwende bewerkingen en creaties, maar ook cultuurbeleid en zakelijk beleid staan in het lessenrooster. De opleiding fungeert als vervolgopleiding voor de bachelor Musical.

In Vlaanderen boomt de Musical-sector de laatste jaren explosief, in de eerste plaats binnen de commerciële sfeer. Deze tak van de sector wordt zeker niet onderschat: de producties zijn laagdrempelig, en lokken veel volk naar het theater. Daarenboven worden deze producties uiterst professioneel op de scène gebracht. Er is echter een grote artistieke nood aan een parallel circuit, waar ruimte is voor nieuwe creaties, labo’s, cross-over projecten… Aan deze behoefte voldoet de masteropleiding Musical. In het programma staat onderzoek in dienst van het ontwikkelen van nieuwe visies en vernieuwd conceptueel denken. Innovatieve processen en experimenten resulteren op hun beurt weer in nieuwe uitvoeringspraktijken.

Ook op het vlak van onderwijs is er een grote nood aan Masters Musical die professioneel opgeleid zijn om te kunnen lesgeven. Geïnspireerd door het succes van de vele musical-voorstellingen, willen veel kinderen en jongeren de drie disciplines, zang, theater en dans onder de knie krijgen om op hun niveau te schitteren in hun eigen musicals.

De masterstudenten vinden met hun diploma vanzelf hun weg naar de hogere graden van de talloze musicalopleidingen in Vlaanderen, zowel in het KSO (Kunst Secundair Onderwijs) als in het DKO (Deeltijds Kunstonderwijs).

De negen studenten zijn Mathieu Bekaert, Ellen Dilles, Matthias Fleurackers, Eva Isselée, Justine Maurau, Emelien Raats, Nayat Sari, Dorien Schrijnemakers en Janis Vercaempst. (Foto K. Geuens).

Het docententeam bestaat uit Adam Solya (Dans), Rob Van der Meule (Zang), Brecht Callewaert (Spel), Pietro Ramman (Auditietraining), Peter Kongs (Stage), Florejan Verschueren (Pianobegeleider), Lulu Aertgeerts (Masterproef Artistiek Eindproduct), Klaas Tindemans (Cultuurbeleid), Philippe Lamouris (Artistieke Onderzoekspraktijken), Hendrik De Smedt (Zakelijk Beleid).

De studenten op een rijtje

het docententeam

Het docententeam