idea & innovation

Studenten Idea & Innovation Management 'sparen' tijd met gepensioneerden

Kaat Peeters, directeur van de Sociale Innovatiefabriek en docent bij Idea & Innovation Management, geeft het vak Maatschappelijke Innovaties. De studenten waren vragende partij om tijdens de laatste les eens iets speciaal te doen. Kaat heeft kunnen regelen dat ze op vrijdag 16 december handen uit de mouwen mogen steken voor het initiatief ‘Buurtpensioen’ waarbij eenzame senioren terug in contact worden gebracht met een omgeving.

Het BuurtPensioen is een maatschappelijke innovatie. Het is een vorm van pensioensparen in tijd. Mensen helpen elkaar en elke prestatie wordt geregistreerd op de persoonlijke spaarrekeningen van de deelnemers.  Wanneer iemand later hulp nodig hebt, kun je de gespaarde tijd gebruiken om de prestaties te vergoeden.  Men kan eveneens de gespaarde tijd doorgeven aan iemand anders.

De initiatiefnemers van het Buurtpensioen kijken in de kerstperiode reikhalzend uit naar de hulp van een grote groep jongeren. Op 16 december zullen er in Neder-over-Heembeek 750 doosjes klaar staan met attenties voor oude mensen. In de doosjes zit zoetigheid en een uitnodiging om als senior niet alleen te blijven zitten maar elkaar te ontmoeten. Bedoeling is dat de studenten deze doosjes uitdelen op de markt, aan winkels en in buurten waar veel ouderen vertoeven.

Tegen 12u staat er dan een tafel gedekt in Ado Icarus met pannenkoeken en chocolademelk en zullen de studenten samen met de ouderen de tafel delen.