vroedvrouwen

Job vroedvrouwen te weinig bekend in Brussel

Brusselse vrouwen weten weinig over wat vroedvrouwen doen en wat ze kunnen betekenen voor aanstaande moeders. Nochtans kunnen vroedvrouwen net zo goed consultaties doen en vrouwen tijdens hun zwangerschap intensief begeleiden. Een onderzoek van de VUB en de Erasmushogeschool bracht die gebrekkige kennis aan het licht. De resultaten verschenen onlangs in het Engelstalige tijdschrift Midwifery.

Vaker dan in andere landen, wordt in België de zorg rond zwangerschap en bevalling georganiseerd rond risico. Meer dan 95 procent van de geboortes gebeurt in ziekenhuizen in aanwezigheid van een gynaecoloog. Ter vergelijking: in Nederland bevalt een derde van de zwangere vrouwen thuis samen met een vroedvrouw.

“De meeste vrouwen weten dat vroedvrouwen hen kunnen bijstaan bij de arbeid en tijdens de bevalling zelf, maar weinig Brusselse vrouwen zijn ervan op de hoogte dat ze al van in het prille begin van hun zwangerschap terechtkunnen bij een vroedvrouw. Niet alleen voor informatie, maar ook voor een zwangerschapstest, bloedonderzoek, de opvolging van een normale zwangerschap en concrete tips,” zegt Elke Van Den Bergh, vroedvrouw en lactatiedeskundige bij Zwanger in Brussel.

Die organisatie, gevestigd in hartje Molenbeek, groepeert vier vroedvrouwen en werkt nauw samen met partners zoals ziekenhuizen, gynaecologen en osteopaten. Als enige Nederlandstalige groepspraktijk in Brussel merken zij de nood aan juiste informatie bij aanstaande moeders.

“Er komt heel wat onbekends op de jonge ouders af. Duidelijke en correcte informatie krijgen, is essentieel, zodat vrouwen gericht kunnen kiezen,” bevestigt Katrien Beeckman, onderzoeker aan de VUB en verbonden aan het Universitair Ziekenhuis in Brussel. Zij voerde samen met haar collega’s van de Erasmushogeschool het onderzoek uit bij 830 Brusselse vrouwen tussen 15 en 44 jaar. “De resultaten verrassen ons niet. Vooral jonge vrouwen en vrouwen zonder kinderen hebben weinig kennis over de competenties van een vroedvrouw. Uit de studie blijkt ook dat meer dan negentig procent van de ondervraagden een gynaecoloog verkiest boven een vroedvrouw. Onbekend is nog steeds onbemind,” vervolgt Beeckman.

Lees hier het hele BRUZZ artikel