Workshop in het medialab

EhB presenteert pilootproject coderen voor kinderen

Ann Peeters, coördinator van het FabLab Brussels van de Erasmushogeschool Brussel, lanceert samen met Staatssecretaris Gewestelijke en gemeentelijke Informatica en Digitalisering Bianca Debaets een pilootproject waarbij 200 micro:bits verdeeld worden onder Brusselse leerlingen van het vierde, vijfde en zesde leerjaar. Een micro:bit is een microcomputer waarmee kinderen zelf leren programmeren. Op donderdag 23 maart krijgen de betrokken leerkrachten een workshop om met de micro:bit aan de slag te gaan.

De Erasmushogeschool verdeelt 200 micro:bits over 10 klassen, verspreid over Brussel. Tien leerkrachten krijgen zo elk 20 micro:bits om met hun klas aan het coderen en programmeren te slaan. EhB laat echter de leerkrachten niet zomaar aan hun lot over: op donderdag 23 maart om 14u en om 17u organiseert de hogeschool een unboxing van de micro:bits. Hierbij worden ook studenten van de hogeschool betrokken om leerkrachten te begeleiden. De studenten zullen tonen wat je allemaal met een micro:bit kan doen en leggen daarbij contacten voor verdere afspraken.

Ook uitgenodigd zijn een aantal organisaties die zich buiten de school inzetten om Brusselse kinderen betere kansen te geven en ze warm te maken voor technologie zoals Maks vzw, Fablabke en Coderdojo.

Dit filmpje legt het het principe van de micro:bit uit. De computertjes hebben een interface met lichtjes en knopjes die het kind zelf kan programmeren, zodat er al dadelijk iets interactiefs gebeurt. De micro:bits maken gebruik van kindvriendelijke, visuele programmeertalen die iedereen gemakkelijk kan leren en bieden tegelijk een platform voor wie met meer populaire programmeertalen aan de slag wil.

Coderen wordt alsmaar belangrijker in onze maatschappij. Zo lanceerde de BBC afgelopen jaar een grootschalige campagne in het Verenigd Koninkrijk. Naast het lanceren van educatief materiaal en websites, kregen alle kinderen van 11 jaar over heel het land een micro:bit-computer om zelf te leren programmeren.