werkboek Cultuursensitieve Zorg

EhB-docenten schrijven werkboek Cultuursensitieve Zorg

Tegen de zomer moet het er liggen: het werkboek Cultuursensitieve Zorg. Voor het eerst wordt er voor zorgverleners een praktische gids uitgeven voor de zorgsector met antwoorden over hoe met andere culturen om te gaan bij hun job. Het boek is een resultaat van de samenwerking tussen Sociaal Werk en twee kenniscentra van EhB, nl. Urban Coaching & Education en Brussels Integrated Care. In juni wordt het boek voorgesteld tijdens een studiedag over het thema.

Zorg- en hulpverleners geven vaak aan dat ze de praktische tools missen om in hun dagdagelijkse werkrelatie met de oudere in te spelen op de toegenomen diversiteit bij ouderen. Dit werkboek reikt concrete cultuursensitieve tools en tips op maat van de zorg- en hulpverlener aan. Hoe kan ik rekening houden met mijn eigen culturele waarden en normen? Hoe
stel ik een vraag over geloof? Hoe houd ik rekening met voedingsgewoonten? Dergelijke vragen krijgen een concreet antwoord. Dit werkboek versterkt de zorg- en hulpverleners in hun professionaliteit om zo te komen tot cultuursensitieve zorg aan ouderen.

De EhB-Auteurs

Arzu Yentür is klinisch psychologe en als dialoogcoach verbonden aan het Kenniscentrum Urban Coaching and Education van de Erasmushogeschool Brussel. Ann Claeys is verpleegkundige, gerontologe en als onderzoeker verbonden aan het kenniscentrum Brussels Integrated Care van de Erasmushogeschool Brussel. Bart Claes is doctor in de criminologische wetenschappen en is als onderzoeker verbonden aan de opleiding Sociaal Werk van de Erasmushogeschool Brussel.