Hackaton

Eerste en tweede plaats voor Business IT-studenten op Hackathon

Op 8 december 2016 vond in het Fort V van Edegem de Hack The Future-hackathon, Colony on Mars Edition, plaats. Tijdens deze 6 uur durende hack-sessie spoort Cronos Groep nieuw talent op. 250 IT-studenten verzamelden zich rond twaalf verschillende challenges, gaande van Big Data tot Javascript en .NET. De derdejaarsstudenten Business IT van de opleiding Toegepaste informatica van het departement Design & Technologie namen vol enthousiasme deel aan de SAP-challenge.

Een creatief team van Flexso ging aan de slag om een idee uit te broeden. De hackers kregen als opdracht om het defensiesysteem van de kolonie op Mars te optimaliseren. Doel was om te detecteren wanneer indringers de kolonie willen betreden. Dit alles moest gevisualiseerd worden op een dashboard om met drones de indringers uit te schakelen. Via een IoT-sensor werden bewegingen gedetecteerd en ontvingen de deelnemers data rond temperatuur en luchtvochtigheid.

De Dig-X studenten bouwden aan de hand van het SAP Hana Cloud Platform een SAPUI5-applicatie die de metingen van de sensor weergaf. Of zoals de studenten het zelf aangeven: "We hebben een anti-virus en een realtime Frank Deboosere ontwikkeld voor een kolonie op Mars."

Op het einde van de dag konden de studenten hun pitching skills oefenen voor de jury van Flexso. Tijdens deze pitch bleken onze studenten te sterk voor de concurrentie: Jonas De Pelsmaeker en Kristof Cappellen kaapten de eerste prijs weg, Domien Hennion en Christophe Swolfs maakten met een tweede plek duidelijk hoe sterk de Business IT-studenten zijn in hun vakgebied. De winnaars kregen naast felicitaties en eeuwige roem ook een iPad mee naar huis als hoofdprijs.

Jan Rauter van Cronos Groep bedankt ook de studenten om hun grenzen te verleggen: "Waar we op hopen is dat we, naast de technische kennis, uw studenten een boel inspiratie hebben meegegeven. Inspiratie en drive om het beste van zichzelf te geven, zich volledig te smijten op hun toekomst en al hun potentieel gaan inzetten om een verschil te maken in hun professionele loopbaan.".

Hackaton photo 2
Hackaton photo 3