studente EHB

Eerste Brusselse Biolab opent de deuren

EhB is eerste Vlaamse hoger onderwijsinstelling met Biolab

De Erasmushogeschool Brussel (EhB) zet vanaf 15 september 2016 elke donderdag van 18u tot 21.30u haar labodeuren open voor iedereen met interesse in (bio)wetenschappen. Het Open Biolab Brussels beschikt over hoogtechnologische toestellen en materiaal om allerlei wetenschappelijke experimenten uit te voeren. EhB is de eerste Vlaamse hoger onderwijsinstelling die een dergelijk labo toegankelijk maakt voor het grote publiek.

Iedereen met een passie voor biowetenschappen is welkom in het labo. Dat kunnen bijvoorbeeld jongeren zijn (vanaf 16 jaar) of leerkrachten, maar ook bedrijven die niet over een uitgebreide labo-omgeving beschikken. Het labo is dus ook een ontmoetingsplek waar jongeren, studenten, liefhebbers én het bedrijfsleven elkaar ontmoeten rond wetenschap. Bezoekers kunnen een eigen projectvoorstel indienen of ze kunnen deelnemen aan een van de EhB-projecten.

Het labo beschikt over apparatuur om manipulaties met DNA, RNA, proteïnen en zoogdiercellen uit te voeren. Er is een vergunning (uitgereikt door het Brussels Instituut voor Milieubeheer (BIM) jan 2015) voor het ingeperkt gebruik van pathogene en genetisch gemodificeerde organismen (GGO). Iedereen die proeven wil uitvoeren in het Biolab, krijgt een introductiesessie in bioveiligheid.

De initiatiefnemers, een team van doctors in de wetenschappen van de EhB-opleiding Biomedische Laboratoriumtechnologie, werden geïnspireerd door de talrijke Europese en internationale ‘do-it-yourself biology’-labo’s (DIYbio). DIYbio is een wereldwijde beweging van wetenschappers, kunstenaars en burgers die biowetenschappen toegankelijker wil maken.

Open Biolab Brussels op het internet: www.openbiolab.be.

Erasmushogeschool Brussel
Open Biolab Brussels