Brusselse studenten

Brusselse studenten op Bruegel-pad naar het Pajottenland

Projectcase focust op toerisme, landschap en streekproducten. Het komende half jaar werken 80 studenten Recreatie- en Leisuremanagement van de Erasmushogeschool Brussel (EhB) aan het uitwerken van een ‘Bruegel-pad’ om het Pajottenland en Brussel te verbinden. In deze case focussen de studenten op de recreatieve ontwikkeling van het Pajottenland, inspelend op het landschap, streekidentiteit en -producenten. Ze gebruiken de sterkten en zwakten van de streek om het toeristisch-recreatief aanbod te optimaliseren. De concrete opdracht sluit aan bij de al bestaande plannen om een feest- en activiteitenjaar ‘Bruegel 2019’ te organiseren in het Pajottenland.

In de voetsporen van ‘boeren Bruegel’ leren Brusselaars en toeristen het landbouwlandschap en de producenten van het Pajottenland en de Zennevallei beter kennen en waarderen. Op die manier blijft Pieter Bruegel de Oude ook na 450 jaar de connectie leggen tussen Brussel en de Vlaamse rand. Een attractief ‘Bruegel-trail’ leidt wandelaars en fietsers langs twee beekvalleien (Zuun en Pede) naar een verrassend landbouwlandschap met haltes in Neerpede, Gaasbeek en Paddenbroek-Kesterheide. Dit biedt directe kansen voor korte-keten landbouw (hoeveverkoop en boerenmarkten) en voor meerdaags en internationaal toerisme. Ook functionele fiets- en wandelmobiliteit wordt opgewaardeerd.

Deze opdracht werd uitgewerkt en aangereikt door Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei in samenwerking met EhB en partners uit de regio (Toerisme Pajottenland & Zennevallei, Pajottenland+). Het project Bruegelpad wordt ook mee ondersteund met subsidies voor omgevingskwaliteit van het platteland (Europa, Vlaanderen, Vlaams-Brabant).

Nu donderdag 17 november werken de studenten de hele namiddag vanuit brouwerij Lindemans in Sint-Pieters-Leeuw (Lenniksebaan 1479, 1602 Vlezenbeek). Tussen 15u en 17u krijgen de studenten er specifieke informatie mee over streekidentiteit Pajottenland en ‘Bruegeljaar 2019’. Ze bespreken in een aantal groepen hun aanpak en ideeën, waarmee ze de komende maanden aan de slag gaan. We nodigen de pers hier graag op uit (ontmoeting met studenten en foto-/persmoment om 15u).

Foto Emile Devogeleer, editiepajot.be